Rugpijn

Waarschijnlijk me meest voorkomende reden voor mensen om bij de chiropractor te komen is lage rug pijn. Er zijn veel verschillende types rugpijn waarbij chiropractie kan helpen.

• Acute lage rugpijn:

Ook wel spit genoemd, is helaas zeer veel voorkomend. Dit type lage rugpijn volgt meestal na een relatief kleine, of helemaal geen blessure, zoals het voorover buigen om iets op te rapen, sokken aan te trekken etc. De rug voelt plotseling alsof deze “op slot schiet” en het kan moelijk of onmogelijk te zijn om weer overeind te komen. Als dit u overkomt kunt u er van gerust zijn dat we bij Van Aalst Chiropractie regelmatig dit type rugpijn behandelen, en u meestal op zeer korte termijn een afspraak kan krijgen.

• Chronische lage rugpijn:

Het “NICE” (National Institute for Clinical Excellence) raadt chiropractie aan als een effectieve behandelmethode voor Rugpijn die langer dan 6 maanden aanwezig is. Chronische lage rugpijn kan het gevolg zijn van een oude blessure, overbelasting, slechte houding of artrose; om er maar een paar op te noemen. Door een uitgebreide anamnese en lichamelijk onderzoek met de chiropractor kan de oorzaak van het probleem achterhaald worden, zodat een behandelplan voor u kan worden opgesteld om voorgoed van uw rugpijn af te komen.

• Hernia van de tussenwervelschijf:

Een herniatie van de tussenwervelschijf, ook wel gewoon “hernia” genoemd, is vaak (maar lang niet altijd) het gevolg van een blessure met tillen. Dit kan zowel acute als chronische lage rugpijn veroorzaken. Hernias kunnen leiden tot zenuwbeknelling zoals ischias, waarbij de pijn uitstraalt naar het been. Door middel van neurologische en orthopedische tests zal uw chiropractor erachter komen of u een probleem met de tussenwervelschijf hebt. De chiropractor kan ook advies geven of het verstandig is een Röntgenfoto’s of een MRI te laten maken, en u hiervoor doorverwijzen. De meeste hernia’s kunnen effectief met chiropractie worden behandeld.