• Wat is Dry Needling?

Dry Needling, ook wel bekend als ‘Westerse Acupunctuur’ is een vrij nieuwe behandelmethode voor pijnverlichting en spierspanningsvermindering.
Er wordt uitgegaan van het feit dat pijn en disfunctie in spieren wordt veroorzaakt door ‘Myofasciale Triggerpoints’ ook wel bekend als spierknopen. Dit is een regio van de spier die constant in gespannen toestand verkeert, waardoor deze pijn gaat veroorzaken.

• Hoe werkt het?

Door een dun acupunctuur naaldje te plaatsen in zo’n triggerpoint wordt er een signaal afgegeven aan de zenuw die deze spier aanstuurt om te gaan ontspannen. Ook zorgt het naaldje voor extra bloedtoevoer waardoor de opgebouwde afvalstoffen worden afgevoerd.

• Doet het pijn?

Het zetten van het naaldje is zo goed als pijnloos en voelt absoluut niet aan als een injectie, de meeste mensen merken er nagenoeg niets van. Op het moment dat het naaldje op de juiste plek zit kan dit een wat  zeurend, of een diep, dof gevoel geven; ook dit wordt over het algemeen niet als onprettig ervaren. Dry Needling is uitermate geschikt voor mensen met een wat lagere pijngrens, die bijvoorbeeld massage of drukpunten behandeling minder goed tolereren.

• Waarvoor helpt het?

Dry Needling kan worden ingezet voor meerdere soorten klachten. Binnen de dry needling zijn verschillende technieken die kunnen worden toegepast voor onder andere spierontspanning en pijnverlichting, maar ook voor het losmaken van littekenweefsel en herstel bevorderen bij sportblessures. Verder is het uitermate geschikt voor dieper liggende of met de handen lastig te bereiken probleemgebieden, waar standaard massage niet voldoende effectief is.